Ana içeriğe atla

Dişlilerin Matematiği (Basit makinelerin arkasındaki matematik : D)

    Sanayi devrimini hepimiz az buçuk biliyoruzdur. Bütün o buharlı makineler, hareket eden parçalar, dişliler… Hmm, dişliler. Eveet, dişliler. Bu blogda soruyu biraz erkenden alacağım gibime geliyor. Şimdi diyeceksiniz “Evet İlter, dişliler ama ne oldu işte? Ne dişliler? Neden dişliler?”. Şimdi şöyle ki, dişli oranları; matematik ile iç içe bir mühendislik bölümüdür. Dişli kutuları, transmisyonlar, vitesler vb. her mekanizma, matematiksel birtakım oranlar üzerinden çalışır. Bugün, sizlere dişlilerin altındaki matematiği; hız ve kuvvet değerlerini ve bunların hangi formüller yüzünden farklı şeyler olduklarını açıklayacağım. Kuvvetten kazanç ile yoldan kazanç kavramlarının dişliler üzerinde nasıl işlediğine ve basit makinelerin arkasındaki matematiğe birlikte göz atacağız.

 

    Dişliler, basitçe üzerlerinde dişler olan çarklardır. İki dişlideki dişlerin sayıları farklı olsa da genellikle dişlerin boyutu aynı olur. Yani dişlerin sayısı ile çarkın çevresi bire bir doğru orantılıdır. Bu yazıdaki açıklamaların kaynağı bu olacaktır.

İki önemli kavram:

Girdi kuvveti: ilk dişliye uygulanan kuvvet.

Çıktı kuvveti: dişli sisteminden alınan kuvvet çıktısı.

 

    Yasal Uyarı: Bu blog, matematik ve fizik başlıklarını içeren disiplinlerarası bir blogdur. Potansiyel olarak oluşabilecek yangı, sancı ve dişlileri hayal etmekten kaynaklı baş dönmesinden tarafım sorunlu değildir : )

 

    Şimdi, yukarıda bahsettiğim üzere diş sayısı ile çevre uzunluğu doğru orantılı olduğu için, ve çevre ile yarıçap da doğru orantılı olduğu için (Çevre = 2πr) diş sayısı ile yarıçap da doğru orantılıdır. Hesaplama kolaylığı açısından bu blogda diş sayısı kullanacağım.

 

    Vites oranı ile başlayalım. Vites oranı, tekerleğe/şafta/hareket ettirilecek şey her ne ise ona bağlı olan dişlinin diş sayısı ile güç verilen dişlinin diş sayısının (ki input deniyor buna) oranı olarak tanımlanır. Vites oranı ne kadar artarsa hız o kadar azalacak, fakat tork o kadar artacaktır. Bunu formüllere döktüğümüzde şu sonuç karşımıza çıkacaktır:



    Burada vites oranı; çıktı dişlisinin diş sayısının giriş dişlisinin diş sayısına oranı olarak tanımlanır. Mesela bizim elimizde iki dişli olsun. Bu iki dişliden motora bağlı olanın 20 dişi, tekerleğe bağlı olanın ise 50 dişi olsun. Kullandığımız motor ise 10 newton güç üretiyor diyelim.

    Vites oranı, çıktı dişlisindeki diş sayısının girdi dişlisindeki diş sayısına oranıdır. Bunu da matematiksel bir formül olan çemberin çevre formülüne bağlarsak vites oranı; şu şekilde karşımıza çıkar: 


    Bu durumda iki dişlinin de çevre uzunluğunu diş uzunluğuna bölerek birim yarıçap başına düşen diş sayısının oranını bulmuş oluruz. Diş boyutları birbirleri ile sadeleşir; ayrıca 2π ögeleri de sadeleşir. Bunun ardından dişli oranının r2/r1 olduğu anlaşılır. (Aşağıdaki görselde mavi dişli, turuncu dişliyi döndürüyorsa turuncu olanın yarıçapı r2, mavininki r1’ olarak işleme alınır.)  

 


    Burada soldaki mavi dişli, motora bağlı olan girdi dişlimiz; sağdaki turuncu dişli ise çıktı dişlimiz. Bu iki dişliden üretilecek çıktı kuvvetini hesaplamak için şu işlemi yaparız:



    Bu, çarkların matematiği adına kullanılan temel formül olarak tanımlanabilir. Fakat bu formül, çıktı kuvveti hesaplamak için kullanılır. Girdi kuvvetini hesaplamak için bu formülü düzenleyebiliriz. Bunu da her tarafa dişli oranının çarpma işlemine göre tersini ekleyerek yapabiliriz. Bu durumda şu denklem karşımıza çıkacaktır:



Bu formülü de sadeleştirirsek şu formül elimize ulaşacaktır:



Girdi kuvveti de böyle bulunur.

 

Bu kısma kadar dişli oranı ile kuvvet ilişkisini göstermiş olduk. Şimdi ise çemberlerin çevreleri üzerinden dişlilerin hızlarına bakacağız.

 

    Diş sayısı ile çevrenin birebir doğru orantılı olduğunu yukarıda göstermiştik. Dişlilerin birbirlerine göre dönüş hızlarında (rpm; yani dakikadaki dönüş sayısı olarak ölçeceğiz) ise yine diş sayısı kullanılır. Yukarıdaki denklemlerde sadeleştirildiği gibi diğer unsurlar gider ve yarıçap değerleri ile çevrelerin oranı aynı kalır. (2π değerleri sadeleşir). Bu durumda yarıçap da kullansak, diş sayısı da kullansak, çevre değeri de kullansak sonuç aynı kalacaktır.

 

    Dişli oranı, diş sayısının oranını verecektir. İlk dişlinin bir turu sonucunda 2. Dişli; 1. Dişlinin diş sayısı kadar ilerlemiş olacaktır. Bu durumda dönüş hızını 1/dişli oranı olarak hesaplayabiliriz. Bu durumda girdi dişlisi 10 dişe sahip, çıktı dişlisi 25 dişe sahip örneğimize geri dönersek; motorumuz; ilk dişliyi 100 rpm hız ile döndürüyor. Dişli oranımız ise 25/10 = 2.5 idi hatırlayacağınız üzere. Şimdi; hızı bulmak için bu verileri denkleme dökeceğiz.


Bu denklem ile, çıkış dişlisinin dönüş hızını 40 rpm olarak buluruz.

 

Bulduğumuz değerlere bakarsak 10 newton kuvvet ve 100 rpm ile dönen bir dişli, 25 newton kuvvet ve 40 rpm ile dönen bir dişliye dönüştü. Kuvvet 2.5 kat artarken dönüş hızı 2.5 kat azaldı.

 

Uzun lafın kısası; eğer kuvvetten 2 kat kazanç elde ederseniz hızdan 2 kat kaybedersiniz. Dişli sistemlerinde kuvvet ile hız, bire bir ters orantılıdır : D


Kaynaklar: 

https://www.sae.org/binaries/content/assets/cm/content/learn/education/motortoycar-samplelessonplan.pdf

https://itstillruns.com/calculate-gear-ratios-torque-8140164.html

https://www.sci.brooklyn.cuny.edu/~kammet/gear_notes.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Gear_train

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden 10'luk sayı sistemi kullanırız? (Sayı sistemlerine bir bakış, ve Sümerliler / Babilliler neden 60 tabanındaki sayı sistemini kullandı?)

 Öncelikle bu blogda neden times new roman kullandığımı bilmiyorum okurlarım, eğer size de garip gelirse affedin :). Şimdi asıl konuya gelelim, "sayı sistemleri" Şimdi okurcuğum, ben sana desem ki kaç tane rakamımız vardır? Muhtemelen dersin bana "10 tane, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9.". Peki ben sana desem ki "Neden 10 tane rakamımız var peki?" İşte bu sorunun cevabı, kullandığımız sayı sisteminden kaynaklanıyor. Şimdi doğrudan doğruya başlığa koyduğum şeylere dalarsam muhtemelen kafamız karışır. Öncelikle sayı sistemlerini örnekleyeyim. Şimdi çift satır boşluk bıraktığımıza göre bir tanımla başlayabilirim bence. Sayı tabanı demek, sayı sisteminizdeki sayıları kaç tane rakam ile oluşturduğunuz demektir. Mesela biz onluk sayı sistemi kullanıyoruz. Bu durumda sayılarımız şu şekilde gider: -11, -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1,  0,  1,  2,  3,  4,  5,  6,  7,  8,  9,  10,  11,  12 Kullandığımız onluk sayı sisteminde sayıl...

Pisagor ve Notaların Doğuşu (Demircilikten Nerelere Geldik)

           Notalar fazlasıyla düzenli bir şekilde ilerler, bunu hepimiz biliriz. Ama şahsen çok eminim ki pek az insan notaların nereden geldiğini bilir. Bugün, sizlerle birlikte notaların çıkış hikayesini ve aralarındaki matematiksel oranları inceleyeceğiz.          Notaların çıkış hikayesi, İyonya'lı Pisagor'un demircilerin olduğu bir sokakta gezmesi ile ilişkilendirilir. Pisagor, bazı demirlerin çıkardığı seslerin birbirleriyle uyumlu olduğunu fark eder. Sonrasında bu demirlerin uzunlukları ile çıkarttıkları seslerin birbirleriyle ilişkili olduğunu gözlemler. Notalardaki bu ilişki, bugünkü konumuz olacak (Haftaya da majör ve minör dizilerin ilişkisini inceleyeceğiz. İmkanım olursa uygulamalı olarak da göstermeye çalışacağım : D).          Bu anekdotlarda kullanılan demir çubukların dahil pek çok cisim ani bir darbe aldıklarında veya kuvvete maruz bırakıldıklarında titreme hareketi yaparlar. Bu titreşim ra...