Ana içeriğe atla

Balistik arkasındaki matematik (zırhlar nasıl delinir ve açılı vuruşların zırhlara etkisi neden kısmen düşüktür)



           21.yy savaş alanlarında mermiler ve balistik bilimi büyük önem taşır. Bir merminin hedef üzerinde yarattığı etki pek çok unsura dayanır. Bunlar yüzey normali ile merminin arasındaki açı, mermi hızı, mermi kütlesi veya materyaller gibi pek çok değişken olarak tanımlanabilir. Bugün burada merminin isabet etme açısına göre zırh kalınlığı ve merminin kinetik enerjisinin hesaplanması bakımından mermileri matematiksel işlemler ile inceleyeceğiz. 


        a) Çarpma açısına göre mermi etkileri

Eğer konu tanklar ise basit bir tüfekten daha ileri balistik hesaplamalarına girilmesi gerekecektir. Tanklar, kurşungeçirmez yeleklerin aksine etkiyi hafifletmekten ziyade içeriye geçirmemeye odaklanırlar. Bu durumda bir tank zırhını ele alabiliriz. Belirli bir kalınlığı vardır ve merminin tanka etki etmesi için bu zırha etkimesi gerekir. 90 derecelik bir açı ile etki eden bir mermi, tank zırhına maksimum etkide bulunur çünkü minimum kalınlıkta zırh ile karşılaşır. Bunu örnekler ile ifade edebiliriz. 250 milimetre kalınlığındaki bir zırh için konuşursak: 


Tank mermisinin ilerlemesi gereken 250 milimetre zırh vardır ve bu ideal açı olarak tanımlanır. Fakat özellikle topçulukta bu açının tutturulması oldukça zordur ve mermi, yüzey normali (yüzeye temas ettiği noktada 90 derecelik bir açı yapan doğru) ile bir açı yapacak şekilde yüzeye çarpar. Bu durumda delmesi gereken zırh kalınlığı artacaktır. Örnekteki zırh üzerinde yüzey normali gösterilmiştir. Görselde dikey çizgi yüzey normali, T değeri merminin delmesi gereken zırh kalınlığını, h de normaldeki zırh kalınlığını belirtir. Yüzey normali ile merminin vuruş açısı arasındaki açıya A dersek bu formül basitçe T = h / cosA olacaktır. 



Bu durumda bu yüzeye (köşeli olma durumunu saymazsak) etki eden bir mermi şu şekilde yol kat edecektir:



Burada a açısı arttıkça mermi daha kalın bir zırh ile karşı karşıya kalır; ayrıca kinetik enerjisinin tamamını yüzeye aktaramaz. Şimdilik sadece h değeri üzerinden gidelim. Bahsettiğimiz zırhın kalınlık değeri olan h'ı yukarıda 250 milimetre olarak kararlaştırmıştık. Eğer ki bir tank mermisi, bu tankın 250mm kalınlıktaki zırhına a açısı ile etki ederse karşılaşacağı zırh kalınlığı şu şekilde hesaplanır:

Zırh kalınlığı = 250 / cosA

mesela A açısına 0 derece verirsek, yani yüzey normali üzerinden bir vuruş yaparsak:

250 / 1 = 250mm zırh delinmesi gerekir.

hesaplanması kolay olması açısından A açısını 60 derece kabul edersek



Burada 60 derecelik açı A olsun. Kosinüs değeri için komşu kenar / hipotenüs yapmamız gerekir. Buradan da cosA = 1/2 olur.

60 derecelik A açısı ile isabet eden bir mermi için ise:

250 / 0.5 = 500mm zırh ile karşı karşıya kalınması gerekir. Bu da hedef tankın zırhı aynı kalsa bile açı arttığı için zırh iki katı daha etkili, mermi ise iki katı daha etkisiz olur. 




Burada da gösterildiği gibi A açısı küçüldükçe mermi, h değerine daha yakın bir değerde zırh delmek durumunda kalacaktır. A açısı büyüdükçe de merminin deleceği zırh kalınlığı artacak, merminin etki potansiyeli azalacaktır.

b) kinetik enerjiye göre değişme

Balistikteki bir diğer çok önemli etken ise kinetik enerjidir. Kinetik enerji ise birkaç değişkene bağlı olarak değişebilir. Bu değişkenleri anlamak için öncelikle kinetik enerjinin formülünü bilmek gerekir. 

Eğer kütle'ye m ve hıza da v dersek kinetik enerji şu şekilde hesaplanır:

K.E. = (m/2) . v^2

bu durumda elimizde 4 tane mermi olsun diyelim. Bu mermilerin hepsi aynı deformasyon direncine sahip bir materyalden aynı şekle sahip olsun ve sürtünme olmasın. Bu durumda farklı mermilerimizi şu şekilde oluşturalım:

Mermi 1= 20 kg ağırlığında ve 200 metre/saniye hız ile gidiyor.
Mermi 2= 20 kg ağırlığında ve 400 metre/saniye hız ile gidiyor.
Mermi 3= 40 kg ağırlığında ve 200 metre/saniye hız ile gidiyor.
Mermi 4= 40 kg ağırlığında ve 400 metre/saniye hız ile gidiyor.

Bu durumda yukarıdaki formülü uygularsak şu sonuçlara ulaşırız:

Mermi 1 = 10 . 200 . 200 = 400000 joule kinetik enerji,

Mermi 2 = 10 . 400 . 400 = 1600000 joule kinetik enerji

Mermi 3 = 20 . 200 . 200 = 800000 joule kinetik enerji

Mermi 4 = 20 . 400 . 400 = 3200000 joule kinetik enerji


Bu durumda merminin hızı x kadar arttırılarak 2x'e çıkarılırsa kinetik enerjisi 3x artarak 4x'e çıkar. Merminin kütlesi x kadar arttırılarak 2x'e çıkarılarak kinetik enerjisi de x kadar artarak 2x'e çıkabilir.


Kinetik enerji ile zırh delme kapasitesi, deformasyon enerjisi vb. faktörler hesaba katılmadan doğru orantılıdır (katılması durumunda ise geniş açılarda sekme ihtimali vb. durumlardan dolayı bu durum değişebilir). Temelinde tank balistiği de bu ilkelere dayanır. Sonrasında merminin bozunması, içeriği, şekli vb. pek çok şey eklenmesi durumunda bu blogda hesaplamak imkansız olur fakat temel düzeyde balistik bu şekildedir. Hepinize iyi akşamlar diliyorum ve umarım ki bu bilgileri gerçek hayatta hiçbir zaman kullanmak zorunda kalmayız : D



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden 10'luk sayı sistemi kullanırız? (Sayı sistemlerine bir bakış, ve Sümerliler / Babilliler neden 60 tabanındaki sayı sistemini kullandı?)

 Öncelikle bu blogda neden times new roman kullandığımı bilmiyorum okurlarım, eğer size de garip gelirse affedin :). Şimdi asıl konuya gelelim, "sayı sistemleri" Şimdi okurcuğum, ben sana desem ki kaç tane rakamımız vardır? Muhtemelen dersin bana "10 tane, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9.". Peki ben sana desem ki "Neden 10 tane rakamımız var peki?" İşte bu sorunun cevabı, kullandığımız sayı sisteminden kaynaklanıyor. Şimdi doğrudan doğruya başlığa koyduğum şeylere dalarsam muhtemelen kafamız karışır. Öncelikle sayı sistemlerini örnekleyeyim. Şimdi çift satır boşluk bıraktığımıza göre bir tanımla başlayabilirim bence. Sayı tabanı demek, sayı sisteminizdeki sayıları kaç tane rakam ile oluşturduğunuz demektir. Mesela biz onluk sayı sistemi kullanıyoruz. Bu durumda sayılarımız şu şekilde gider: -11, -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1,  0,  1,  2,  3,  4,  5,  6,  7,  8,  9,  10,  11,  12 Kullandığımız onluk sayı sisteminde sayıl...

Dişlilerin Matematiği (Basit makinelerin arkasındaki matematik : D)

     Sanayi devrimini hepimiz az buçuk biliyoruzdur. Bütün o buharlı makineler, hareket eden parçalar, dişliler… Hmm, dişliler. Eveet, dişliler. Bu blogda soruyu biraz erkenden alacağım gibime geliyor. Şimdi diyeceksiniz “Evet İlter, dişliler ama ne oldu işte? Ne dişliler? Neden dişliler?”. Şimdi şöyle ki, dişli oranları; matematik ile iç içe bir mühendislik bölümüdür. Dişli kutuları, transmisyonlar, vitesler vb. her mekanizma, matematiksel birtakım oranlar üzerinden çalışır. Bugün, sizlere dişlilerin altındaki matematiği; hız ve kuvvet değerlerini ve bunların hangi formüller yüzünden farklı şeyler olduklarını açıklayacağım. Kuvvetten kazanç ile yoldan kazanç kavramlarının dişliler üzerinde nasıl işlediğine ve basit makinelerin arkasındaki matematiğe birlikte göz atacağız.        Dişliler, basitçe üzerlerinde dişler olan çarklardır. İki dişlideki dişlerin sayıları farklı olsa da genellikle dişlerin boyutu aynı olur. Yani dişlerin sayısı ile çarkın ...

Çözünürlüğün Matematiği (Piksel Yoğunluğu Nasıl Hesaplanır?)

           Günümüzde özellikle uzaktan eğitim gibi unsurlar hayatımızda yaygınlaştıkça ekranlar ile haşır neşir olma zamanımız kayda değer şekilde arttı. Buradaki yazıda ekranlar hakkında bulduğum sayısal verileri sizlere açıklayacağım.           PPI, Pixels per inch gibi bir açılıma sahip önemli bir sayısal değerdir. Bunu hesaplarken birkaç temel unsur kullanılır. Bu unsurlardan ilki ekranlarda yer alan düşey eksendeki piksel sayısı, diğeri ise yatay eksendeki piksel sayısıdır. Üçüncü unsur ise ekranın (eğer dörtgen ise) köşeleri arasındaki mesafedir.  Tipik bir bilgisayar ekranı üzerinden gidelim. Çözünürlüğü standart 1920x1080 ve ekran boyutu da 15.6 inç olsun. Bu durumda ekranın köşegeninin kaç piksel ettiğini bulmamız gerekiyor. Bu durumda: Ekranımızın köşegeni üzerinde 2202,91 piksel bulunuyor demektir. Bunun ardından ekranın ölçüsü ile bu sayıyı bölmek, bize birimkare başına düşen piksel sayısını verecektir. 2202,91...