Beygir gücü kavramını pek çok yerde duymuşuzdur. Beygir gücü, günümüzde taşıtların güçlerini ölçtükleri temel birim olarak bilinir. Pek çoğumuz, bir atın gücü gibi bir deyim olduğunu düşünürüz fakat altını biraz kazdığımız zaman eski dostumuz matematik ile karşılaşırız. Bugün, sizlere bu beygir gücü'nü matematik ve fizik formülleri ile açıklamaya çalışacağım. Öncesinde ise bu kavramın tarihine kısaca değinmek istiyorum.
James Watt, ilk buhar makinesi konseptini geliştirerek ve verimlilik sorununu çözerek daha geniş ticari kullanım olanağı vermiş bir fizikçidir. Aynı zamanda mühendistir. Sattığı buhar makinelerini pazarlarken somut bir güç birimine ihtiyaç duyduğu için beygir gücü birimini oluşturmuştur. Yaklaşık tarih olarak 1782 verilebilir.
Bu yazıda kullanılan birimler:
P = Güç
W = İş
F = Kuvvet
d = Mesafe
t = Zaman
Beygir gücü, bir güç birimidir. Gücü hesaplamak için de uygulanan kuvvet, geçen zamana bölünür yani:
Burada iş olan W'yi de uygulanan kuvvet * mesafe olarak tanımlayabiliriz.
Watt'ın beygir gücünü hesaplarken kullandığı değerler, bir atın bir değirmen çarkını çevirmesinden gelir. Bu durumda referans değerleri:
Değirmen Çarkı: 12 fit yarıçapında bir çark
Uygulanan kuvvet: 180 pound
Dönen devir: 144 dönüş/saat veya 2.4 dönüş/dakika
Yukarıdaki güç denklemini hatırladınız mı? Bu değerleri bu denkleme oturtursak:
Bir atın gücü ile karşılaştırdığımız zaman ise (at cinsinden cinsine değişmekle beraber) 1 atın yaklaşık olarak 15 beygir gücü ürettiğini gözlemleyebiliriz.
Beygir Gücü kavramı hakkında bulabildiğim matematiksel veri bu kadardı, fakat benim uğraşlarımın aksime arabanızın kaç tane at gücünde olduğunu basitçe fabrikanın söylediği değeri 15'e bölerek bulabilirsiniz. Artık "beygir gücü" hesaplamayı biliyorsunuz : D
Yorumlar
Yorum Gönder