Ana içeriğe atla

İskenderiyeli Pappus, Hayatı ve Matematiğe Katkıları

 


Pappus…

Evet, Pappus

Bu sırada siz değerli okurlarım muhtemelen yazım yanlışı yaptığımı düşünüyorsunuzdur. Ama hayır, yazım yanlışı yapmadım sanırsam. Bugünkü konumuz, İskenderiyeli Pappus, hayatı ve çalışmaları.

 

İskenderiyeli Pappus, Yunanistan’da yaşamış bir matematikçidir. Hakkında bilinen pek az bilgi vardır fakat elimden geldiği kadarını size aktarmaya çalışacağım.

 

İskenderiyeli Pappus (zaten söylediğim gibi) Antik Yunan asıllı bir matematikçi ve öğretmendir. Yaşadığı zaman dilimi, literatürde yaklaşık olarak milattan sonra 290 – 350 yılları olarak geçer. Yani biraz tarih bilgimizi de kullanırsak, Pappus’un; Antik Yunan’ın son matematikçilerinden birisi olduğunu fark ederiz. Ayrıca Hemodorus isminde bir oğlu olduğu da kayıtlardadır. Yaptığı çalışmalar birkaç dal halinde incelenebilir. Bu dallardan ilki; ansiklopedi çalışmalarıdır. Bu ansiklopedinin bir el yazması, 13.yüzyıldan kalan Papalık kütüphanesinde bulunmaktadır.

 

İskenderiyeli Pappus, yaşadığı dönemdeki matematiksel gelişmeleri; bir ansiklopedi dizisi halinde kayıt altına almış bir kişiliktir. Bu ansiklopedinin 8 cildi günümüze ulaşmıştır. Bu ansiklopedinin üzerinde durduğu konu başlıklarına geometri, çokgenler ve Delos Problemi (Öklid geometrisinde pergel ve cetvel ile çözülemeyen üç problemden birisidir, problem; 4. Yüzyılda üç boyutlu uzayda çözülmüşür) örnek verilebilir. Bu 8 ciltten 6.5 cilt (1. Cildin tamamı ve 2. Cildin bir bölümü kayıptır) 1588’de Latince dilinde çoğaltılmıştır. Aydınlanma çağında, Apollonius da konikler hakkındaki yazılarında Pappus’a değinmiştir. Yaptığı bir diğer çalışma ise “Pappus’un Altıgen Teoremi” olarak adlandırılan teoremdir. Açıklayabildiğim kadarıyla açıklayayım:

 



 

Şekilde gösterildiği gibi AbCaBc altıgeni’nin (konkav altıgen) eşit aralıklar ile 3’er köşesi de iki farklı doğru üzerinde çizilirse kenarların kesişim noktalarının da doğrusal olacağı üzerine bir teoremdir. Bu teorem, Desagues Teoremi’nin ispatlanmasında ve açıklanmasında kullanılmıştır.

Bir diğer teorem ise “Pappus’s Centroid Theorem” olarak geçer. İki boyutlu bir eğimin döndürülerek bir yüzey elde edilmesi ile alakalı bir teoremdir. Şu şekilde özetlenebilir:




 

Bu teorem ile; eğrilerden, h doğrultusunda döndürülerek türetilen cisimlerin yüzey alanları açıklanmıştır.

Dipnot: İspat kısmını tam anlamıyla anlayamadığım için anlayamadım, yine de ispatı için kaynak ekleyeceğim.

Papus’un bir diğer önemli eseri de “Papus Teoremi” olarak karşımıza çıkar. Basitçe üç boyutlu bir halkanın hacmini hesaplamakta kullanılır. Papus Teoremi’ni Britannica, şu şekilde göstermiş:


 

Burada birim kalınlıktaki kesitin hacmi (πa2), ve cismin merkez “çemberinin” çevresi (2πb) olduğu için bu cismin hacmi (πa2) × (2πb) = 2π2a2b olarak bulunur.

 

                Pappus’un bir diğer eseri de Batlamyus’un Almagest’ine yazdığı bir yorumdur. 320 senesindeki Güneş tutulmasına değinir.  

                Yazının başında da dediğim gibi, Pappus hakkında pek az bilgi mevcuttur. Derleyebildiğim temel unsurları sizinle paylaşmış bulunuyorum : D.

 

Kaynaklar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pappus_of_Alexandria

https://tr.wikipedia.org/wiki/İskenderiyeli_Pappus

https://mathworld.wolfram.com/PappussCentroidTheorem.html

https://www.britannica.com/science/Pappuss-theorem

https://tr.wikipedia.org/wiki/Desargues_teoremi

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_of_revolution

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden 10'luk sayı sistemi kullanırız? (Sayı sistemlerine bir bakış, ve Sümerliler / Babilliler neden 60 tabanındaki sayı sistemini kullandı?)

 Öncelikle bu blogda neden times new roman kullandığımı bilmiyorum okurlarım, eğer size de garip gelirse affedin :). Şimdi asıl konuya gelelim, "sayı sistemleri" Şimdi okurcuğum, ben sana desem ki kaç tane rakamımız vardır? Muhtemelen dersin bana "10 tane, 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9.". Peki ben sana desem ki "Neden 10 tane rakamımız var peki?" İşte bu sorunun cevabı, kullandığımız sayı sisteminden kaynaklanıyor. Şimdi doğrudan doğruya başlığa koyduğum şeylere dalarsam muhtemelen kafamız karışır. Öncelikle sayı sistemlerini örnekleyeyim. Şimdi çift satır boşluk bıraktığımıza göre bir tanımla başlayabilirim bence. Sayı tabanı demek, sayı sisteminizdeki sayıları kaç tane rakam ile oluşturduğunuz demektir. Mesela biz onluk sayı sistemi kullanıyoruz. Bu durumda sayılarımız şu şekilde gider: -11, -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1,  0,  1,  2,  3,  4,  5,  6,  7,  8,  9,  10,  11,  12 Kullandığımız onluk sayı sisteminde sayıl...

Dişlilerin Matematiği (Basit makinelerin arkasındaki matematik : D)

     Sanayi devrimini hepimiz az buçuk biliyoruzdur. Bütün o buharlı makineler, hareket eden parçalar, dişliler… Hmm, dişliler. Eveet, dişliler. Bu blogda soruyu biraz erkenden alacağım gibime geliyor. Şimdi diyeceksiniz “Evet İlter, dişliler ama ne oldu işte? Ne dişliler? Neden dişliler?”. Şimdi şöyle ki, dişli oranları; matematik ile iç içe bir mühendislik bölümüdür. Dişli kutuları, transmisyonlar, vitesler vb. her mekanizma, matematiksel birtakım oranlar üzerinden çalışır. Bugün, sizlere dişlilerin altındaki matematiği; hız ve kuvvet değerlerini ve bunların hangi formüller yüzünden farklı şeyler olduklarını açıklayacağım. Kuvvetten kazanç ile yoldan kazanç kavramlarının dişliler üzerinde nasıl işlediğine ve basit makinelerin arkasındaki matematiğe birlikte göz atacağız.        Dişliler, basitçe üzerlerinde dişler olan çarklardır. İki dişlideki dişlerin sayıları farklı olsa da genellikle dişlerin boyutu aynı olur. Yani dişlerin sayısı ile çarkın ...

Çözünürlüğün Matematiği (Piksel Yoğunluğu Nasıl Hesaplanır?)

           Günümüzde özellikle uzaktan eğitim gibi unsurlar hayatımızda yaygınlaştıkça ekranlar ile haşır neşir olma zamanımız kayda değer şekilde arttı. Buradaki yazıda ekranlar hakkında bulduğum sayısal verileri sizlere açıklayacağım.           PPI, Pixels per inch gibi bir açılıma sahip önemli bir sayısal değerdir. Bunu hesaplarken birkaç temel unsur kullanılır. Bu unsurlardan ilki ekranlarda yer alan düşey eksendeki piksel sayısı, diğeri ise yatay eksendeki piksel sayısıdır. Üçüncü unsur ise ekranın (eğer dörtgen ise) köşeleri arasındaki mesafedir.  Tipik bir bilgisayar ekranı üzerinden gidelim. Çözünürlüğü standart 1920x1080 ve ekran boyutu da 15.6 inç olsun. Bu durumda ekranın köşegeninin kaç piksel ettiğini bulmamız gerekiyor. Bu durumda: Ekranımızın köşegeni üzerinde 2202,91 piksel bulunuyor demektir. Bunun ardından ekranın ölçüsü ile bu sayıyı bölmek, bize birimkare başına düşen piksel sayısını verecektir. 2202,91...